De overgang en daarna

Maak jij je druk over de overgang en daarna? Ervaar vitaliteit en levensenergie tot op hoge leeftijd met Metabolic Balance.

De overgang en daarna

Maak jij je druk over de overgang en daarna? Ervaar vitaliteit en levensenergie tot op hoge leeftijd met Metabolic Balance.

Tot op hoge leeftijd fit en actief
60+ het nieuwe 50+

Ben jij in de bloei van je leven, maar maak jij je in toenemende mate zorgen over veroudering, welzijn en je vitaliteit? Goed dat je daar mee bezig bent, want de levensverwachting is de afgelopen 60 jaar gestaag toegenomen en daarom is het belangrijk om te zorgen dat je op latere leeftijd gezond en vitaal blijft.

Het natuurlijk verouderingsproces kent fysieke veranderingen, maar zelfs deze kunnen door een gezonde levensstijl positief worden beïnvloed. Wanneer je bewust en gezond eet en zorgt voor voldoende lichaamsbeweging, dan kun je gezondheidsproblemen voorkomen en kun je ook later vol levenslust zijn. Lees verder hoe voeding een positief effect heeft op de menopauze en hypertensie.

De overgang en daarna
De overgang en daarna

De menopauze

MOET je de symptomen van de overgang voor lief nemen? Het antwoord is… nee, dat hoef je NIET! Er zijn veel manieren om hormoonveranderingen positief te behandelen en hun symptomen te verlichten – zoals bijvoorbeeld een verandering in eetgewoonten.

De menopauze kan tot tien jaar duren! Voor sommige vrouwen beginnen de symptomen bij 35 jaar, voor anderen rond de 50 jaar. In elk geval is het nuttig om deze “overgang naar belangrijke dingen” (de vertaling van climacterium!) te herkennen als een speciale fase in je leven. Het geheim? Ga liefdevol met jezelf om, geef jezelf wat rust en ruimte, maar ga ook zelfverzekerd nieuwe uitdagingen aan.

psyche tijdens de overgang

Wat gebeurt er met het lichaam en de psyche tijdens de overgang?

Vaak zijn het de fysieke veranderingen die de eerste tekenen zijn van het bereiken van de ‘middelbare leeftijd’. Als gevolg van de hormonale veranderingen stoppen de eierstokken geleidelijk hun activiteit en neemt de productie van de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron af. De menstruatie wordt onregelmatiger en stopt uiteindelijk helemaal. Veel vrouwen klagen over opvliegers en slaapstoornissen. De pieken en dalen van hormonen beïnvloeden ook de psyche van veel vrouwen – nogal wat lijden aan stemmingswisselingen en depressies. De “lust for life” is weg en je voelt je gewoon leeg en nutteloos. Daarnaast neemt de spiermassa af, waardoor de dagelijkse energiebehoefte ook is verminderd. Als jij je voeding niet verandert zul je snel aankomen, met alle bijbehorende gevolgen, zoals het risico op diabetes, hoge bloeddruk, vetstofwisselingsproblemen en hart- en vaatziekten.

Toch willen we je uitnodigen om deze overgang meer te waarderen en vooral compassie te hebben met jezelf en je eigen proces.

psyche tijdens de overgang
Tips

Onze tips:

Reset je stofwisseling om je hormonale balans te herstellen. Bij Metabolic Balance bevelen we vaak sojaproducten aan tijdens de menopauze, omdat soja fyto-oestrogenen bevat. Dit zijn plantenhormonen die lijken op oestrogeen. Gynaecologen die met Metabolic Balance werken melden dat tot 70% van de deelnemers met menopauze klachten hun medicatie kunnen verminderen en in sommige gevallen zelfs helemaal niet meer hoeven in te nemen na het implementeren van de Metabolic Balance levensstijl.

Vier je nieuwe begin! Een positieve houding is effectiever dan welk medicijn ook. De menopauze is een deel van het leven. Het vrouwelijk lichaam is ook onderworpen aan het ritme van de natuur. Zie het als een kans – voor een nieuwe start en een mooiere beleving van je vrouwelijkheid.

Beweging is ook belangrijk! We raden gematigde sporten aan zoals fietsen, wandelen en zwemmen. Hierdoor komt niet alleen het feel-good hormoon serotonine vrij, het komt ook jouw botten en spieren ten goede.

testosterone

Man in de overgang: 

identiteitscrisis of een nieuw begin?

Mannen komen ook in de menopauze en hebben vanaf een bepaalde leeftijd te maken met zowel fysieke als mentale veranderingen. Het mannelijk lichaam produceert vanaf de leeftijd van 40 jaar jaarlijks steeds minder testosteron. Dit geldt echter niet voor iedereen: in één onderzoek had slechts een vijfde van de onderzochte mannen een laag testosteronniveau. Het is zeer individueel bepaald. Rond de leeftijd van 75 jaar is het afgelopen.

testosterone

Mannen hebben aanzienlijk minder uitgesproken klachten dan vrouwen, aangezien de mannelijke menopauze veel geleidelijker verloopt. Toch kun je typische symptomen van de menopauze ervaren, zoals:
een afname van het libido en erectiestoornissen
verminderde baardgroei en haaruitval
minder spierontwikkeling, meer vetophopingen
botverlies en gewrichtspijn
opvliegers en zweten
psychische klachten zoals kwetsbaarheid, prikkelbaarheid, rusteloosheid, neiging tot nervositeit en depressie

Identiteitscrisis: wat nu?

Ongeacht de fysieke veranderingen, vinden veel mannen het moeilijk om te beseffen dat ze ‘de grens zijn gepasseerd’ – velen beginnen zelfs over de zin van hun leven na te denken. Was dit het? Wat wil ik nog doen? Als je je eigenwaarde vooral hebt ontleend aan carrière en erkenning, zul je waarschijnlijk geplaagd worden door gevoelens van verlies en de angst er niet langer bij te horen.

Tips

Onze tips:

Kijk naar wat je hebt bereikt! Denk vervolgens rustig na over de belangrijke projecten die je zou willen aanpakken. Welke doelen, visies en dromen heb je nog?
Sporten met mate is nuttig. Het vermindert geleidelijk je gewicht, wat ook weer je testosteronniveau verhoogt.
Bevrijd jezelf van de sexuele druk van altijd willen en moeten. Het kan een opluchting zijn om milder, langzamer en tederer te mogen zijn als je vrijt.
Wees hoe dan ook voorzichtig met hormoonpreparaten! Van testosteron in de vorm van tabletten, pleisters, implantaten en dergelijke wordt vermoed dat het de ontwikkeling van prostaatkanker bevordert.
Het is goed om je eetgewoonten te veranderen om je hormonen in balans te brengen. Dit kan veel van de genoemde klachten verminderen.

hypertensie

Een gezonde levensstijl bij hypertensie

Cijfers van Volksgezondheid laten zien dat een op de drie Nederlanders (31,4% om precies te zijn) van 30-70 jaar een verhoogde bloeddruk heeft. Mannen hebben iets vaker een hoge bloeddruk dan vrouwen, waarbij met name de laatste jaren het aantal mannen is gestegen. Daarnaast stijgt het percentage met de leeftiijd: tussen de 70 en 79 jaar heeft ruim 70% last van hypertensie. 

Het goede nieuws is dat hoge bloeddruk kan worden behandeld. Wellicht ben je al bij een arts onder behandeling en gebruik je medicijnen. Daarnaast hebben talrijke onderzoeken bewezen dat voldoende beweging, ontspanning  en de juiste voeding net zo belangrijk zijn.

hypertensie
Tips

Tips voor voeding tegen een hoge bloeddruk: 

Eet zoveel mogelijk verse producten en vermijd bewerkt voedsel. Mensen in industriële landen worden vooral getroffen door hypertensie vanwege hun ongezonde levensstijl.
Vervang dierlijke vetten door plantaardige vetten. Omega 3-vetzuren en enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn goed voor de bloeddruk. Dus zorg ervoor dat je lijnzaad-, walnoten-, koolzaad-,  tarwekiemolie en olijfolie als vetten gebruikt. Vermijd voedingsmiddelen met verzadigde vetzuren, die vormennamelijk een verhoogd risico – hierbij kun je danken aan worst, kaas en boter.
We raden een meer mediterrane keuken aan met veel groenten en fruit, zuivelproducten, een beetje vlees en meer vis. Van dit voedingspatroon is aangetoond dat het op de lange termijn de verhoogde bloeddruk verlaagt.
Drink weinig of geen alcohol. Alcohol verhoogt de bloeddruk en bevordert ook overgewicht – een risicofactor voor hoge bloeddruk.
Als je te zwaar bent, is gewichtsverlies zinvol. Jouw bloeddruk zou met ongeveer één mm Hg per kilo gewichtsverlies dalen.

Goede voeding door bewust te leren eten

Op oudere leeftijd hebben we minder energie nodig dan voorheen. Tegelijkertijd blijft de vraag naar voedingsstoffen, vitaminen en mineralen hoog. Zorg dat je jouw behoefte aan essentiële voedingsstoffen binnen krijgt door middel van een uitgebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon.

Heb je last van de menopauze of hypertensie? Laat je informeren door een van onze begeleiders over hoe goede voeding, afgestemd op jouw lichaam je optimaal kan verzorgen.