Stress en prestatiedruk

Ervaar jij gevoelens van stress en prestatiedruk? Ontdek wat gezonde voeding kan doen voor jouw rust en prestatievermogen.

Stress en prestatiedruk

Ervaar jij gevoelens van stress en prestatiedruk? Ontdek wat gezonde voeding kan doen voor jouw rust en prestatievermogen.

Stress en prestatiedruk

Help! Zo herken je stress

Voel jij je overbelast, overactief, rusteloos, hectisch of bedreigd? Loopt je hoofd over en is er geen oplossing in zicht? Dit zijn allemaal tekenen van stress. Wanneer de dagelijkse taken je zoveel energie kosten dat zelfs de plezierige activiteiten niet meer leuk zijn, is dit een teken dat er dringend iets moet veranderen.

Stress en prestatiedruk-2

Stress is erg belastend voor je lichaam

Stress is een vermoeiende en – op de lange termijn – ook voor je gezondheid een slechte toestand, het is tegenwoordig algemeen bekend dat stress mensen ziek kan maken. Als we constant onder stress staan, werken veel systemen in ons lichaam op volle snelheid (bijvoorbeeld je hart- en vaatstelsel en je hormoon- en zenuwstelsel), terwijl andere systemen één voor één juist trager worden (bijvoorbeeld je spijsvertering). Dit wordt veroorzaakt door de vele stresshormonen die de organen via de bloedbaan bereiken. Ons lichaam is klaar voor actie om te vechten of te vluchten voor het gevaar. Energie voor de spijsvertering is er op dat moment niet, maar als zo’n situatie te lang duurt, raakt de stofwisseling uit balans, wat onder andere overgewicht tot gevolg kan hebben.

Stress en prestatiedruk-2

Behoefte aan vitale voedingsstoffen en mineralen

Wanneer we snel moeten handelen en we stress ervaren heeft ons lichaam een verhoogde behoefte aan vitale stoffen en mineralen. De grap is echter dat we deze behoefte niet vervullen, want het probleem is dat we ons moe voelen en er ook niet veel energie is voor de spijsvertering. Daardoor kiezen we voedingsmiddelen die direct een boost geven, zonder dat er veel energie voor de vertering nodig is, zoals fastfood, sandwiches en kant-en-klaarmaaltijden. En dat terwijl wetenschappers hebben aangetoond dat voeding, beweging en stressgedrag elkaar beïnvloeden. Juist daarom is het belangrijk om op het moment van stress een bewuste keuze te maken wat betreft hoe en wat we eten.

moe man

Ook om te presteren zal voeding je helpen

Sociale druk en moeten presteren kunnen in veel gevallen stress veroorzaken. We denken vaak dat we dan nog sneller en effectiever moeten functioneren, maar wat ons betreft ligt de oplossing juist in het bewust worden en leren om je energiebalans op een gezonde manier te gebruiken voor de dagelijkse taken. Als je jezelf onder druk zet en je behoeften negeert, leidt dit alleen maar tot negatieve stress en in het ergste geval tot een burn-out.

Gezonde voeding zal je helpen beter te presteren, omdat het direct invloed heeft op je brein en je vermogen om te denken en te concentreren. Ook maat houden in alles wat je doet zal je mentale fitheid echt bevorderen.
In de regio Okinawa in Japan zijn relatief meer honderdplussers dan waar ook ter wereld. Naast hun gezonde voeding hebben ze één gouden regel: “Slechts eten tot je maag voor 80% vol is!” De conclusie? Degenen die bewust eten en niet altijd overeten, worden op oudere leeftijd beloond met meer vitaliteit en betere prestaties.

moe man

Zoek je een begeleider die je kan helpen om in de moeilijke tijden van stress de juiste voedingskeuzes te maken en beter te presteren? Klik dan hier.