Eiwitrijke voeding? Let op met combineren

eiwitrijke voeding

Blog Posts » Metabolic Balance » De Methode » Eiwitrijke voeding? Let op met combineren
Tags:

Heb je wel eens gehoord van de levenscyclus van zeven jaar? Gedurende het hele jaar vernieuwt ons lichaam je cellen. Denk maar aan je nagels die je elke veertien dagen moet knippen en de kapper waar je elke maand naartoe gaat. Er zijn zelfs cellen in je lichaam die slechts twee tot drie dagen leven. Dan snap je wel dat er iets in onze voeding moet zitten waardoor die cellen zich kunnen vernieuwen. Hier komt het eiwit om de hoek kijken! En die zeven jaar? Het blijkt dat je na ongeveer zeven jaar, met behulp van eiwit, al je cellen in je lichaam hebt vernieuwd, best grappig toch. Maar om je cellen te vernieuwen moet je wel zorgen dat je de juiste eiwitten in goede hoeveelheden kan opnemen, want tekorten of slechtere opname kan zelfs leiden tot gezondheidsproblemen, minder energie en het kan ook lastiger zijn om af te vallen.

Waar gebruikt je lichaam eiwitten allemaal voor?

Eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn zeer belangrijk: we kennen wel 2.000 soorten en volgens schattingen zal ons lichaam 50.000 verschillende eiwitten hebben. In elke cel zitten maar liefst vier tot vijfduizend eiwitten, die verschillende functies hebben. Zo leveren ze de bouwstenen voor nieuwe cellen, zodat je spieren, je botten, je nagels en je haren opnieuw kunnen worden opgebouwd. En je lichaam doet ook aan recyclen: bruikbare onderdelen van eiwitten (aminozuren) worden opnieuw gebruikt voor de opbouw van nieuwe cellen. Daarnaast zijn eiwitten als enzymen, hormonen en neurotransmitters onderdeel voor veel regel- en signaleringsprocessen in je lichaam. Eiwitten zijn ook betrokken bij het transport van bijvoorbeeld zuurstof: hemoglobine (in de rode bloedcellen, waardoor zuurstof kan worden vervoerd). Dan zijn eiwitten als antilichamen ook betrokken bij de afweer tegen ziekten, als  receptoren zijn eiwitten onderdeel van de celwand en zorgen ze  dat bepaalde stoffen de cel in kunnen… Kortom eiwitten zijn onmisbaar voor het leven en dus super belangrijk voor ons lichaam: ze vervullen ontelbare functies.

En wist je dat je bij extreme uitputting, als je onvoldoende koolhydraten of vetten hebt waar je lichaam  energie uit kan halen, dat ook eiwit je energie kan leveren? Het leveren van energie klinkt misschien goed, maar dat is het zeker niet als dit van eiwit komt, want dat betekent dat eiwit (lees spieren) wordt afgebroken, zodat je kunt overleven.

Van dierlijk- of plantaardig eiwit naar lichaamseiwit

De eiwitten die je via voedingsmiddelen binnen krijgt zijn dierlijk of plantaardig en dat betekent niet dat je ze direct als lichaamseiwit kan gebruiken. Je zult dus de eiwitten die je eet moeten omzetten en dat is een heel proces:

Het eiwit uit jouw voeding bestaat uit heel erg veel aan elkaar gebouwde aminozuren, die door je spijsvertering eerst in afzonderlijke stukken moeten worden geknipt. Want, alleen een enkel aminozuur is klein genoeg om door je darmwand te kunnen, zodat je bloed het kan opnemen en kan  vervoeren naar de lever. In de lever worden de aminozuren weer in elkaar worden geklust tot lichaamseiwit.

Neem de juiste eiwitten

In totaal zijn er 21 verschillende aminozuren, maar van acht is het essentieel dat je ze via voeding binnen krijgt. Essentiële aminozuren worden ze genoemd, omdat je lichaam deze niet zelf kan maken uit andere onderdelen. Super belangrijk dus dat je hier in ieder geval voldoende van eet! Niet alleen de hoeveelheid eiwit essentieel voor je stofwisseling, maar ook de kwaliteit en de aard van de aminozuren waaruit het eiwit is opgebouwd. Hoe kom je aan deze essentiële aminozuren? Je moet op zoek naar eiwitten met een hoge biologische waarde. Biologische waarde? De biologische waarde geeft aan in hoeverre het eiwit uit jouw voeding lijkt op lichaamseiwit. Hoe meer essentiële aminozuren in de verhouding zoals jouw lichaam het nodig heeft, hoe meer eiwit je uit de voeding kunt omzetten in lichaamseiwit.

Als je eiwitten gaat combineren is er kans dat het gemiddelde van een essentieel aminozuur wordt verlaagd. Hierdoor ontstaan er meer afvalstoffen van diezelfde eiwitten, wat tot verzuring leidt.  Door de verzuring werken enzymen minder goed. Het verteren en opnemen van je eten gaat daardoor ook slechter. Als dit lang duurt, krijg je problemen met je spijsvertering. Je neemt minder voedingsstoffen op waardoor je minder energie hebt. Doordat je lichaam minder energie heeft kunnen allerlei klachten kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeel het ontregelen van je afweer. Ook is het lastiger om gewicht te verliezen, want het is goedkoper om vet te maken dan spieren. De eenvoudigste oplossing om je lichaam optimaal te verzorgen is om één enkel eiwit te eten per maaltijd.

Wil je weten welke rol eiwit speelt binnen Metabolic Balance, lees dan onze blog “Maar één eiwit bij Metabolic Balance“.

Begeleider in jouw buurt

You cannot copy content of this page