Sjoemelen hoort erbij, maar hoe?

Sjoemelen

Blog Posts » Metabolic Balance » De Methode » Sjoemelen hoort erbij, maar hoe?

Het allerbelangrijkste op het gebied van sjoemelen is dat het een bewuste keuze moet zijn en geen spontane of zelfs ongecontroleerde happening. In fase 2 zal je, omdat je je doel nog niet hebt bereikt, enkel bij hoge uitzondering sjoemelen, maar in de daarop volgende fasen ga je dit waarschijnlijk wat vaker doen. Het implementeren van een nieuwe levensstijl heeft alles te maken met bewustwording. Hetzelfde geldt voor sjoemelmaaltijden. “Hoe ik mij wil voelen bepaalt hoe ik mij zal voeden” is een voor zich sprekende uitspraak. Kies je sjoemelmomenten zorgvuldig en bewust uit, zodat jij je goed blijft voelen. Hoe? Je leest het in deze blog.

Handig voordat je gaat sjoemelen

Na de eerste fasen te hebben gehad is je lichaam gereset en kun je weer goed aanvoelen wat voeding met jouw lijf doet. Aan de hand daarvan kun je de keuze maken om bepaalde voedingsmiddelen die je niet zo goed (meer) smaken of waar je niet lekker van wordt even links te laten liggen. Let dus vooral op de signalen van je lichaam: word je moe na het eten, krijg je last van een opgeblazen gevoel, moet je veel windelen laten, ervaar je concentratieproblemen of heb je juist nergens last van? Op deze manier leer je wat er in jouw lichaam gebeurt bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Het makkelijkste om hier achter te komen is door te experimenteren, wanneer je je voedingslijst gaat uitbreiden in fase 3 en 4 (op onze homepage lees je meer informatie over de verschillende fasen).

Wees je dus bewust van de effecten en onthoud hoe je op deze nieuwe voedingsmiddelen reageert zodat je verderop in het programma weet met welke voedingsmiddelen jij zorgeloos af en toe kunt sjoemelen. Wat eerst lekker leek, wordt door het nare gevoel achteraf uiteindelijk ook niet meer zo lekker. Je zult merken dat je steeds vaker zal kiezen voor de producten waardoor jij je fit en gezond blijft voelen!

Zo pak je sjoemelen het beste aan

Behalve een extra speciale gelegenheid zoals een bruiloft, zijn er natuurlijk meerdere aanleidingen om te willen sjoemelen. Lekker uit eten gaan voor iemands verjaardag bijvoorbeeld, ook dat moet kunnen. De beste aanpak is om je sjoemelmaaltijd in te plannen en je erop te verheugen. En bestel dan ook vooral waar je zin in hebt: voor-, hoofd- en nagerecht met een goed glas wijn, heerlijk! Wij zijn van mening dat eten altijd lekker mag zijn en je hier altijd van mag genieten, het gaat een beetje om de spelregels.

Ligt je streefgewicht flink lager dan je huidige gewicht? Bespreek dan met je begeleider hoe vaak je in de eerste fasen van het programma mag sjoemelen, bijvoorbeeld ééns per maand. Begin je al wat dichter in de buurt van je einddoel te komen, dan kun je misschien wat vaker sjoemelen.

Zo zorg je dat je in controle blijft

Belangrijk is om je doel voor ogen te houden: een nieuwe en gezonde levensstijl en natuurlijk je streefgewicht. Zorg dat je sjoemelt in veilige ratio met je doel. Heb je samen met je begeleider vastgesteld dat je goed op gewicht blijft bij één sjoemelmaaltijd per week, houd dit dan ook voor jezelf als richtlijn vast. Houd daarnaast altijd goed in de gaten hoe je reageert op de sjoemelmaaltijden, zowel in gewicht als in lichamelijke effecten. Zo kom je erachter of je bepaalde sjoemelmaaltijden niet meer wilt eten en een andere keuze, die wel goed was bevallen, zul je volgende keer wellicht wel weer nemen.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: genieten is ontzettend belangrijk. Wanneer jij niet geniet van dat stukje chocola of bakje chips, kan lichte trek al gauw omslaan in vraatzucht. Wanneer je heel bewust bezig bent met de lekkere smaken, voel je je na het sjoemelen voldaan en kan je gemakkelijk je plan weer oppakken zonder door te slaan in het sjoemelen.

Merk je dat je broek wat strakker gaat zitten of zie je dat je twee of drie kilo bent aangekomen? Zorg dan dat je tijdig weer volgens je voedingsplan gaat eten, om jezelf weer een zetje in de goede richting te geven. Zo zorg je dat je heel eenvoudig uiteindelijk de juiste balans in je gezonde levensstijl vindt.

Benieuwd naar praktische tips omtrent sjoemelen? Heb dan nog even geduld: volgende week verschijnt onze blog ‘Sjoemeltips: genieten en nog veel meer’.

Begeleider in jouw buurt

You cannot copy content of this page