Geniet met onze 8 sjoemeltips

Sjoemeltips

Blog Posts » Metabolic Balance » De Methode » Geniet met onze 8 sjoemeltips

In onze blog ‘Sjoemelen hoort er bij, maar hoe?’ schreven we over hoe je bewust kunt eten en de reacties op bepaalde voedingsmiddelen in je lijf kunt leren aanvoelen. Zo kun je steeds bewustere keuzes maken op het gebied van voeding, ook wanneer je gaat sjoemelen. In deze blog geven we wat tips over hoe je een sjoemelmaaltijd het beste kunt aanpakken en hoe je niet toegeeft aan spontane trek of snaaigedrag. Lees je mee?

Wanneer sjoemelen voor jou echt (voor) een feestje is, je er bewust voor kiest en er met volle teugen van geniet, doe je het goed. Wanneer het meer toegeven aan een onverwachte verleiding of snaaien is, kun je wellicht wat opsteken van deze sjoemeltips. Wanneer je op het gebied van sjoemelen even helemaal terug naar de basis wilt, lees dan de acht sjoemelregels in je plan goed door. Samen met deze tips weet ik zeker dat jij het sjoemelen straks helemaal in de hand hebt.

Sjoemeltips

  1. Geniet!

    En dit willen we je echt op het hart drukken. Het is beter om lekker te genieten van je sjoemelmaaltijd dan je er achteraf schuldig over te voelen: het hoort er bij, het is juist belangrijk om te genieten… Ga je uit eten met je familie of vriendinnen en is dit jouw sjoemelmoment? Neem de sjoemelregels nog even door en bestel daarna lekker waar jij zin in hebt. Proef de verschillende smaken en eet het alleen als je het écht lekker vindt, zodat je 100% geniet.

  2. Let op met suiker

    Let bij de sjoemelmaaltijd op met suiker. Door je deelname aan het programma is je lijf niet meer ingesteld op snelle suikers en de effecten die deze in je lichaam kunnen veroorzaken. Deze effecten kunnen sterker opspelen dan voorheen en de duur daarvan kan zelfs doorlopen tot de volgende dag. Je kunt je moe en uitgeput voelen. Maar, sjoemelen zou sjoemelen niet zijn als je niet ook iets lekkers zoets zou kunnen eten. Onze tip is hierbij: neem een toetje. Aan het eind van de maaltijd heeft suiker minder effect op je bloedsuikerspiegel, dan een gebakje tussendoor. Win-win!

  3. Uiteten in een restaurant

    Ga je uit eten? Ook dan kun je dit sjoemel-wise heel goed aanpakken. Het begint bij de restaurant keuze. Er zijn tegenwoordig zo veel goede restaurants met een gezonde menukaart, er is keuze zat. Bekijk de kaart vooraf online op de website van het restaurant, zo kom je niet voor verassingen of ongezonde maaltijden te staan in een gemiddeld eetcafé.

  4. Een gewone dag

    Heb je ’s avonds een sjoemelmaaltijd gepland? Zorg dan dat je je gedurende de dag gewoon netjes aan je plan houdt: eet voldoende en drink volgens de sjoemelregels zoals die in je plan staan. Zo voorkom je dat je ’s avonds erge honger hebt en verlaag je dus de kans op ‘overeten’. Je zult ook merken dat je zo langzamer eet en dus langer kan genieten!

  5. Keuzes

    Kies, als je de keuze hebt, voor mager vlees of vis tijdens je sjoemelmaaltijd, zoals witvis, kip of biefstuk. Wil je hier graag een saus bij eten? Kies er dan bewust eentje uit die je ontzettend lekker vindt en geniet hier volop van. Zorg daarnaast voor voldoende groenten bij de maaltijd, dit zorgt voor een verzadigd gevoel.

  6. Alcohol

    Een glas wijn bij je sjoemelmaaltijd kan, als je ervan houdt, heerlijk zijn. Let echter wel op dat je het rustig aan doet: je lijf is niet meer gewend aan alcohol en zal hier dus sterker op reageren. Ben je in een restaurant? Laat je dan adviseren welke wijn goed bij je gerecht past en geniet rustig van de smaak.

Na de sjoemelmaaltijd blijft je lichaam gewoon in de vetverbranding, omdat je het gereset hebt. Dit betekent dus dat je na een sjoemelmaaltijd gewoon door kan gaan met je plan en niet terug hoeft naar een vorige fase. Bovendien kun je met bovenstaande sjoemeltips goed aan de slag!

Snaaien

Snaaien is echt iets heel anders dan sjoemelen, het is geen bewuste keuze maar het ongecontroleerd vervullen van een opkomende snackbehoefte. Ook wanneer je behoefte hebt om te snaaien hebben we naast onze sjoemeltips wat adviezen over snaaien voor je.

  • Vaak is ’s avonds een lastig moment waarop je graag iets zou snacken. Drink dan voldoende water, maak een wandeling en ga vooral op tijd naar bed.
  • Trakteer jezelf op leuke dingen wanneer je het even moeilijk hebt: een toffe serie of een mooi boek bijvoorbeeld.
  • Haal verleidingen niet in huis. Zolang je geen chocola, zoete drop of chips in je keukenkastjes hebt liggen, kun je het ook niet eten!
  • Maak een plan voor het koken van je maaltijden. Dit kan per dag, of per week, net wat je prettig vindt. Het plannen en inkopen van eten zorgt ervoor dat je precies de goede gezonde producten in huis hebt.

Als je jouw doel nog niet hebt bereikt kun je beter kiezen voor een goede en geplande sjoemelmaaltijd, dan structureel ’s avonds een glas wijn of een snack voor het slapen gaan. Zo houd jij je goed aan je plan en bereik je makkelijker je doel.

We hopen je met deze tips voldoende houvast te hebben gegeven om op een bewuste manier af en toe te sjoemelen. Heb jij nog andere handige sjoemeltips? Laat een reactie achter op onze Facebookpagina, daar is alle ruimte om je tips of ervaringen met de andere deelnemers te delen!

Begeleider in jouw buurt

You cannot copy content of this page